Громадське обговорення позиції України на міжнародні кліматичні переговори |
Понеділок, 26 листопада 2012, 20:40 |
26 листопада 2012 року розпочалися міжнародні переговори з питань зміни клімату. Перед початком переговорів відбулася громадська рада при Державному Агентстві екологічних інвестицій (ДАЕІ), основною метою якої було обговорення позиції України на міжнародних переговорах. Основні положення позиції України на міжнародні переговори: - зобов’язання України щодо скорочення викидів парникових газів до 2020 року становлять 20% у порівнянні з викидами 1990 року; - другий період зобов’язань за Кіотським протоколом має розпочатися у 2013 році, та завершитися у 2020 році; - розрахункове значення цільового показника України з кількісного обмеження та скорочення викидів парникових газів на другий період зобов’язань за Кіотським протоколом становить 71-87 % (середнє скорочення викидів для восьмирічного періоду дії зобов’язань 29-13 % відносно рівня викидів 1990 року) та може бути використане для визначення його конкретної величини відповідно до національних інтересів України в ході переговорного процесу; Україна відстоює збереження свого статусу як країни з перехідною економікою; Україна виступає за можливість перенесення квот на викиди парникових газів, які можуть бути реалізовані, на другий період зобов’язань Кіотського протоколу; Україна виступає за збереження «гнучких» механізмів Кіотського протоколу, а також спрощений доступ Сторін до зазначених механізмів і можливість оперативного запровадження нових економічних інструментів. Таким чином: - позиція України щодо розрахунку цільового показника з кількісного скорочення викидів набула деякої гнучкості, що позитивно оцінено громадськістю; - Україна виступає за збереження статусу країни як розвинутої держави з перехідною економікою, оскільки це дає ряд преференції, у порівнянні з іншими розвинутими країнами. При цьому варто зауважити, що такий перехідний статус в Україні триває уже десятки років, що свідчить про те, що Україна не вживає достатньо заходів для завершення цього перехідного етапу та трансформації економіки країни в розвинуту економіку, що дало б набагато більше преференцій населенню України, порівняно з тими, які отримує держава, будучи розвинутою економікою в перехідному етапі; - Україна продовжує виступати за перенесення квот на викиди парникових газів на наступні зобов’язальні періоди. Така можливість надана державам у Кіотському протоколі, але, по суті, існування та продаж квот, отриманих в результаті економічного спаду, а не цілеспрямованої політики на національному рівні зі скорочення викидів парникових газів, не сприяє в достатній мірі боротьбі із глобальними змінами клімату; - офіційний уряд, беручи участь у міжнародному переговорному процесі з питань глобальних змін клімату, керується національними інтересами України, що безперечно є позитивною тенденцією. Але, при цьому, достатньої уваги та амбіцій, спрямованих на вирішення глобальної проблеми зміни клімату, як на національному рівні, так і на міжнародному, не приділяється. - представники Державного Агентства екологічних інвестицій продовжують вважати, що питання охорони довкілля не є серед першочергових пріоритетів участі України у міжнародних переговорах з питань зміни клімату та діяльності ДАЕІ загалом, з чим не погоджуються представники громадського екологічного руху в Україні. Членами громадської ради прийнято рішення/рекомендації щодо розгляду Держекоінвестагентством можливості затвердження Україною більш амбітних кількісно визначених цілей з обмеження та скорочення викидів парникових газів; проведення консультацій з ЄС щодо можливості надання допомоги з приєднання України до системи торгівлі викидами ЄС у разі відмови Україною від вимоги перенесення квот у повному обсязі та посилення кількісних зобов’язань з обмеження та скорочення викидів парникових газів; розгляду на засіданнях Міжвідомчої комісії з питань зміни клімату проблеми створення стратегії низько вуглецевого розвитку України. Підготувала: М.Булгакова |