Лекція
«
Сучасна практика здійснення виконавчого провадження приватними виконавцями»
Питання для обговорення:
1. Загальні положення здійснення виконавчого провадження.
2. Відмінності в практиці роботи приватних та державних виконавців.
3. Витрати у виконавчому провадженні.
4. Штрафи та санкції у виконавчому провадженні.
5. Особливості здійснення виконавчого провадження у окремих справах.
Короткий зміст:
-
Інститут приватних виконавців введено на підставі Закону України «
Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів
» (
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1403-19
).
-
Примусове виконання судових рішень і рішень інших органів (посадових осіб) в Україні покладається на органи державної виконавчої служби та у визначених Законом України"
Про виконавче провадження" випадках - на приватних виконавців.
-
Введення інституту приватного виконавця пов’язано з тим, що відомо про низьку ефективність роботи державної виконавчої служби. Таке ноу-хау пов’язано, в тому числі, з тим, що більшість звернень в Європейський суд з прав людини стосуються невиконання Україною рішень національних судів.
-
Фізичні або юридичні особи мають право вільного вибору приватного виконавця з числа тих, відомості про яких внесено до Єдиного реєстру приватних виконавців України, з урахуванням суми стягнення та місця виконання рішення, визначеного Законом України
"Про виконавче провадження".
Міністерство юстиції України забезпечує ведення Єдиного реєстру приватних виконавців України
.
-
Приватним виконавцем може бути громадянин України, який досяг 25 років, має вищу юридичну освіту не нижче другого рівня, володіє державною мовою, має стаж роботи у галузі права після отримання відповідного диплома не менше двох років та склав кваліфікаційний іспит.
-
Приватний виконавець має право приймати до виконання виконавчі документи, місце виконання яких відповідно до Закону України "Про виконавче провадження"
знаходиться у межах Автономної Республіки Крим, області або міста Києва чи Севастополя, у яких розташований його виконавчий округ.
-
Кожен приватний виконавець працює в межах області. Тобто діє обласний розподіл, за винятком м. Києва. У Львівській області працює на даний час 8 приватних виконавців. Наприклад, в м. Києві понад 60 приватних виконавців. Жодних квот щодо кількості приватних виконавців на обласному рівні не передбачено. Для порівняння, державних виконавців у Львівській області близько 300.
-
Приватні виконавці є самозайнятими особами, які сплачують податки та збори, відповідно до чинного законодавства України.
-
Приватні виконавці не можуть здійснювати стягнення з державних і комунальних підприємств.
-
Нововведення є те, що: боржник вважається ознайомлений з постановою про відкриття виконавчого провадження з моменту відправлення виконавчого документу. Тобто, якщо боржника фізично немає чи він не отримав постанову з різних причин, це не впливає на можливість вчинення виконавчих дій виконавцем, як було раніше.
-
За вчинення виконавчих дій приватному виконавцю сплачується винагорода. Винагорода приватного виконавця складається з основної та додаткової.
-
Основна винагорода приватного виконавця залежно від виконавчих дій, що підлягають вчиненню у виконавчому провадженні, встановлюється у вигляді: 1) фіксованої суми - у разі виконання рішення немайнового характеру; 2) відсотка суми, що підлягає стягненню, або вартості майна, що підлягає передачі за виконавчим документом. Розмір основної винагороди приватного виконавця встановлюється Кабінетом Міністрів України.
-
Виконавче провадження відкриваються лише після оплати 2% від суми вимоги.
-
Всі витрати, пов’язані із виконанням рішення суду стягуються із боржника, за винятком витрат, передбачених в додатковій угоди про додаткове матеріальне відшкодування.
-
На відміну від державних виконавців, якого ніяк не можна законно зацікавити вживати додаткові заходи для виконання рішення суду, на відміну від приватного виконавця, якого можна додатково зацікавити. З приватним виконавцем можна підписати додаткову угоду про додаткове матеріальне відшкодування у випадку виконання рішення суду. Ця додаткова винагорода може стягуватися лише із стягувача.
-
Якщо в цьому є потреба, для калькуляції витрат на здійснення виконання рішення суду може бути залучено експерта, який готує відповідний кошторис.
-
Приватні виконавці мають доступ до Державного реєстру обтяжень рухомого майна та Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, а також до інших відкритих реєстрів. Приватні виконавці не мають доступу до Єдиного державного реєстру транспортних засобів.
-
З моменту відкриття виконавчого провадження боржник попадає до Єдиного реєстру боржників, та щодо нього застосовується ряд обмежень, пов’язаних із внесенням до відповідного реєстру.
-
Контроль за діяльністю приватного виконавця здійснюється Міністерством юстиції України шляхом проведення планових і позапланових перевірок у порядку
, встановленому Міністерством юстиції України.
Дата проведення: 14 березня 2019 року
Організатор: Львівська крайова організація Асоціації українських правників
Лектор: голова Ради приватних виконавців Львівської області
Андрій Пиць.
Підготувала: Мар’яна Винярська
|