gototopgototop
Salus populi suprema lex . Marcus Tullius Cicero

Правова аналітика “Євромайдану”: правові підстави для відставки Уряду
Середа, 04 грудня 2013, 21:44

maidan Конституція України:

Кабінет Міністрів України відповідальний перед Президентом України та підконтрольний і підзвітний Верховній Раді України у межах, передбачених у статтях 85, 87 Конституції України.

Закон України «Про Кабінет Міністрів України»:

Відставка Кабінету Міністрів України настає внаслідок:

1) прийняття  Верховною  Радою  України  резолюції   недовіри Кабінету Міністрів України;

2) прийняття   Президентом   України  рішення  про  відставку Кабінету Міністрів України;

3) відставки Прем'єр-міністра України;

4) смерті Прем'єр-міністра України.

Відставка Кабінету Міністрів України внаслідок прийняття Верховною Радою України резолюції недовіри

Верховна Рада України за пропозицією  не  менш  як  однієї третини  народних  депутатів України від її конституційного складу може розглянути питання про  відповідальність  Кабінету  Міністрів України та прийняти резолюцію недовіри Кабінету Міністрів України.

Питання про відповідальність Кабінету Міністрів України не пізніше  ніж  через  десять   днів   після   внесення   пропозиції розглядається  на пленарному засіданні Верховної Ради України,  на яке запрошуються всі члени Кабінету  Міністрів  України. 

Резолюція  недовіри  Кабінету Міністрів України вважається прийнятою,  якщо за це проголосувала більшість від конституційного складу Верховної Ради України.

Питання про відповідальність Кабінету Міністрів України не може  розглядатися  Верховною  Радою  України  більше ніж один раз протягом чергової сесії,  а також протягом  року  після  схвалення Програми діяльності Кабінету Міністрів України.

Звільнення з посади члена Кабінету Міністрів України:

Член Кабінету  Міністрів  України  (крім  Прем'єр-міністра України) може бути звільнений з посади Президентом України за його рішенням, шляхом   прийняття   відставки  члена  Кабінету  Міністрів України за поданою ним заявою про відставку.

З аналізу чинного законодавства в даній сфері можна зробити висновки про відсутність належного правового регулювання питання припинення повноважень Уряду України у випадку незаконних дій чи бездіяльності уряду загалом та його членів, які привели до порушень прав громадян. Питання відповідальності Кабінету Міністрів України врегульовано на нормативному рівні декларативно, оскільки фактично лише визнано той факт, що члени кабінету міністрів таки несуть відповідальність на підставі чинного законодавства. На нормативному рівні не визначені підстави для прийняття рішення про відставку уряду, таким чином питання його відставки носить виключно політичний характер, а в питанні відповідальності за порушення законодавства в діяльності Уряду – суцільна правова прогалина, оскільки закон лише вказує, ХТО може відправити його у відставку, і не встановлює якими можуть бути ПІДСТАВИ/ПРИЧИНИ для відставки. Отож, що б не чинив уряд, якщо Президент, який його підтримує, не вирішить відправити його у відставку, і ВРУ не матиме опозиційної до уряду більшості, такий уряд відправити у відставку неможливо. Тому «система стримувань та противаг», яка повинна бути характерною рисою поділу влади в державі серед трьох гілок, часто в Україні на практиці не реалізовується.